Første opgave: Målgruppe

Hvem vil jeg gerne have skal deltage / være min kunde?
På hvilke medier har jeg mulighed for at fange deres opmærksomhed?
Hvis det er på Facebook, at du tror, at du kan møde dem, så anmod evt. om medlemsskab af grupper
Hvis det er på LinkedIn, så anmod også om at være medlem af grupper, men her skal du bruge lidt tid på at skrive indlæg, reagerer på andres, så du bliver et troværdigt medlem af gruppen.
Twitter og Instagram her skal du have opbygget din tribe / din stamme  – altså nogle følgere.
Pressen, er det gratisaviserne, den lokale avis, lokal radio, lokal TV din målgruppe læser/lytter/ser?
Kan din nyhed bære en historie til de nationale medier?

Næste skridt: En overskrift og et hashtag

Find en overskrift, som du kan bruge igen og igen, og lav et hashtag, der er til at huske, og som forbindes med det, som du skal lave. F.eks. #samfundsnybygger og her havde jeg kommet til at lave en fejl, og kaldt det forskelligt, så derfor har vi to hashtag #samfundsnybyggere, men du kan sagtens lave flere hashtag

Hver eneste gang du skriver noget, der har det mindste med dit arrangement at gøre, bruger du hashtagget!!!

Første “annoncering”

Når jeg laver et arrangement, så skriver jeg om det første gang, når det planlægges – og beder læserne reserverer datoen. Det kan godt være 1/2  – 1 år, før tingene sker.

Hvis I går ind på

Det sker på Facebook, igennem et nyhedsbrev og evt. et opslag på LinkedIn. Måske laver jeg en gruppe på LinkedIn, som kan hjælpe mig med at udvikle og forbedre produktet / arrangementet.

3 ugers kampagne

ca 3 uger før aktiviteten / deadline for tilmelding, så begynder jeg at skrive små opslag, hvor jeg tilfører læserne noget værdi, men hvor de samtidig bliver nysgerrig på, hvad de kan få mere, hvis de køber eller deltager i arrangementet.

Hvor aktiviteten vil være i de sidste 3 uger er afhængig af min målgruppe / målgrupper

3 uger før 1. nyhedsbrev og et opslag på diverse sociale medier.
2. uger før måske endnu et nyhedsbrev med en længere artikel, et blogindlæg på LinkedIn, og 2 -3 interesseskabende indlæg – igen med værdi, og så med, hvornår det sker
I ugen optil, deler jeg med mine læsere planlægningen og giver en rigtig stor “luns” af værdi, afsluttende med et “Ses vi?” – eller “Har du bestilt billet, ellers skynd dig”.

Hvis vi er flere, der laver arrangementet, kan vi med fordel fordele opgaverne, og med endnu større fordel huske at “synes godt om” dele og kommentere hinandens indlæg.

Et eksempel:

Vi skal have mikromesse i Fensmark den 9. april kl. 9.30-16.00.
Her er der knapt 20 mikrovirksomheder, der udstiller – og 3, der laver oplæg. Det vil være oplagt, at alle virksomheder laver en præsentation af sit firma og evt. laver et messe-tilbud – det har jeg kun erfaringer med på Facebook. Derudover er vi tre oplægsholdere, der kan komme med 1-3 indlæg  – det giver næsten 30 forskellige historier, der alle peger hen til den samme begivenhed – og hvis alle i gruppen eller bare halvdelen, deler og vi har i gennemsnit 200 følgere – så kan vi nå ud til ihvertfald 6000, og hvis de så også deler, fordi vi har lavet noget af værdi, som vores netværk synes flere kunne få glæde af, så ….

Pressen må jeg vente med at skrive om til en anden gang.

Mona Hvid mona@landliv.dk tlf: 2126 6566

http://www.landliv.dk/?p=3024