At få flere med: Hvad har I brug for flere til?

Nyhedsbrev uge 3 2013
Alle efterlyser flere frivillige – det er Tordenskjolds soldater, der laver arbejdet.
Dette er nærmest et fast indslag, når jeg taler med frivillige. Fuldt forståeligt og det er en side af virkeligheden, men jeg ser, at der er så mange flere, der måske gerne vil være frivillig, hvis de får det rette tilbud.
Min påstand er: Der er masser af frivillige – men I skal spotte dem!


I de næste par uger vil jeg stille nogle spørgsmål, som kan være en hjælp til at få flere aktive:

  • Hvad er  det, som I mangler hjælp til?
  • Forskellige typer af frivillige – inviter indenfor
  • Spot ressourcerne i jeres lokalområde

 

Hvad er det, som I mangler hænder og hoveder til?
Der er forskellige metoder til dette, og her vil jeg starte med forslag, og vil meget gerne høre jeres måder at gøre det på, så der kan komme mere inspiration
En start kunne være en drøftelse af, hvilke opgaver skal løses i en forening / lokalråd:

  • tænke strategisk og træffe beslutninger
  • have kontakten til beslutningstagere
  • det administratiive
  • skabe trivsel og motivation blandt de frivillige
  • skabe interesse hos borgerne – snak, skriftlig information (lokalaviser / opslag / hjermmeside / Facebook ….)
  • organisere arrangementerne
  • udføre alt det praktiske

Hold da op er der så meget vi skal lave, tænker du måske, så kan jeg godt forstå, at vi ind imellem er ved at køre sur i det.
Ja, der kan være mange opgaver, måske har I ikke alle dem, som jeg har nævnt og måske er der nogle, som jeg har glemt.

Derfor er det vigtigt, at det ikke er bestyrelsen, der skal lave alt arbejdet. I aftes var jeg sammen med et lokalråd, hvor det var formanden, der udover fuldtidsjob, et par små børn, og mange møder, også var den, der skulle ud at sætte plakater op om det næste arrangement.
Det er en meget stor misforståelse, for foreningslivet lider under, at der ikke er så mange, der har lyst til bestyrelsesarbejdet: tænke i planer, træffe beslutninger og sørge for at der bliver holdt styr på økonomien.
Skriv jeres opgaver op

Jeg vil foreslå, at I skriver mere konkret op, hvilke opgaver, der er i jeres forening – med plads til bagefter at skrive, hvad det kræves for at løse opgaven, og til sidst, hvem I kender i lokalområdet, der kunne løse den. Når jeg skriver kender, så er det for at I ikke kun tager dem, som allerede er aktive.
3 lokalråd prøvede det af

For et par år siden havde vi en aften i Landliv, hvor 3 lokalområder hver især arbejdede med, hvilke opgaver, som de havde. Dernæst blev der tilføjet på plancherne, hvad den enkelte opgave krævede – hvilke kompetencer. Lokalområderne udfordrede derefter hinanden – så vanetænkningen blev brudt. Det gjorde, at flere opgaver blev delt op i mindre dele, som kunne uddelegeres. Og aftenen sluttede med at hvert lokalråd lavede øvelsen om, hvilke opgaver kunne uddelegeres, og til hvem. Køreturen hjem blev til drøftelse om det vanskelige ved at give en opgave fra sig: bliver den så løst på den måde, som jeg ville have gjort det?
Et nyhedsbrev om uddelegering?

Hvis I gerne vil have et nyhedsbrev om uddelegering, så det som en kommentar, så kommer der ét om det senere.
Hvordan har I arbejdet med at bestyrelsen ikke skal klare det hele? Skriv endelig, så vi kan inspirere hinanden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.